صنایع بسته‌بندی یکتاظرف گلستان

شرکت صنایع بسته‌بندی یکتاظرف گلستان

بسته بندی و اهمیت آن در کسب و کار

packing

در دنیای رقابتی امروز که جذب و حفظ مشتری یکی از اصلی ترین شاخصه های بقا و موفقیت سازمان ها است، بسته بندی مناسب شرط لازم تحقق چنین هدفی است.

بسته بندی یکی از بخش های مهم مبحث در بازاریابی وفروش محصولات می باشد زیرا اولین چیزی است که مشتریان از یک محصول مشاهده می کنند. بسته بندی محصولات اگرچه ممکن است برای صاحبان مشاغل هزینه های بالایی دربر داشته باشد، اما در مقابل بسیار ضروری می باشد زیرا مزایای بسیاری برای تولید کننده، فروشنده و مصرف کننده نهایی دارد که اصلی ترین آنها اطلاعاتی است که به مصرف کننده منتقل می کند. مانند دستورالعمل مصرف، مواد استفاده شده در ترکیب محصول، نشانه استاندارد و موارد دیگری که طبق ضوابط قانونی یا تجاری، باید روی بسته بندی ها نوشته شود و مصرف کنندگان نیز در هنگام خرید به دنبال این اطلاعات بر روی بسته بندی می گردند. در واقع بسته بندی معرف محصولات می باشند.

 

تعریف بسته بندی

بسته بندی در فارسی معادل واژه انگلیسی Packaging به کار برده می شود.

کلیه تولیدات ساخته شده از مواد گوناگون با رعایت قواعد فنی و الزامات گوناگون، که بصورت پوشش، ظرف یا محافظ برای حفاظت از محصول و تامین کیفیت آن در مراحل تولید یا پس از آن تا رسیدن محصول به دست مصرف کننده، برای جابجایی، حمل و نقل، انبارش، توزیع و عرضه کالا یا محصول به مصرف کننده مورد استفاده قرار می گیرد.

  packing-1

دلایل اهمیت بسته بندی محصولات

1- حفظ محصول

بسته بندی محصولات را در برابر عوامل محیطی که ممکن است به کالا آسیب برساند از محل تولید تا انبار و از انبار تا دست مصرف کننده حفظ می کند.

2- جلب توجه خریدار و ترغیب او به منظور خرید محصول

بسته بندی با ظاهری زیبا، جذاب و چشم‌گیر که عاری از هرگونه نقص و ایرادی به مثابه تابلویی متمایز و برجسته است نظر مصرف‌کننده را به خود جلب می کند. هر آنچه که درخشش و تمایز یک کالا در میان انبوه کسالت‌بار و خسته‌کننده محصولات رقیب بیشتر باشد مشتریان برای شما و محصولتان امتیاز ویژه‌ای قائل خواهند شد.

packaging2

3- نقش مهمی در تصمیم گیری های مصرف کننده

اهمیت بسته بندی به حدی است که می توان گفت یک ابزار بازاریابی و ارتباطی برای هر کسب و کاری می باشد . رنگ های مورد استفاده در بسته بندی محصول نقش مهمی در تصمیم گیری خرید مصرف کننده ایفا می کنند. مغز انسان به رنگ ها به شیوه های مختلف واکنش نشان می دهد، بنابراین رنگ بسته بندی را مطابق با آن انتخاب کنید. رنگ ها با توجه به سن، محل زندگی و نوع درآمد افراد و نوع محصول دارای پیام های گوناگونی هستند. یک بسته بندی جذاب و منحصر به فرد که بتواند بیش از یک حس مصرف‌کننده را تحریک کند، درک او را تقویت کرده و به هیجان وا می‌دارد تا نسبت به خرید محصول شما اقدام کند.

4-   نشان دهنده وضعیت یا حتی کیفیت محصول

یک نوع محصول در داخل دو نوع بسته بندی مختلف به صورت آزمایشی به بازار عرضه شد. با اینکه کیفیت هردو یکسان بود، مصرف کنندگان محصول عرضه شده در یکی از بسته بندی ها را که دارای جذابیت بیشتری بود ترجیح دادند.بنابراین نوع بسته بندی بر کیفیت محصول نیز تاثیر گذاشته و حتی اگر محصولی کیفیت بالایی نداشته باشد ولی بسته بندی بهتری داشته باشد از فروش بیشتری برخوردار خواهد شد. همچنین نوع بسته بندی متناسب با محیط و محصول می تواند کیفیت محصول تولیدی را تا زمان مصرف آن حفظ کرده و از فاسد شدن آن تاحدی جلوگیری نماید.

5-   تسهیل حمل و نقل و جابجایی

بسته‌ها باید ویژگی‌هایی را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزیع، جابه جایی، نمایش، باز و بسته نمودن دوباره، فروش، استفاده و استفاده ی مجدد از آن گردند. بسته بندی باید به گونه ای باشد که کالا در وسایل نقلیه به راحتی جای گیرد و حداقل فضا را اشغال کند و همچنین فرد بتواند تنها و به راحتی آن را حمل کرده و همراه خود ببرد.

packg

6-   اطلاع رسانی

در واقع بسته بندی فقط برای انتقال بار و محتویات آن نیست، اطلاعات را نیز حمل می کند. اطلاعاتی مانند مشخصات و ویژگی های کالای بسته بندی شده با هدف شناسایی آن، نحوه حمل و نگهداری، نحوه مصرف و استفاده از محصول، اطلاعات تولید مانند نام سازنده و تاریخ تولید و ... به مصرف کنندگان و یا سایر افراد مرتبط را بیان می کند.

7-   ایمنی ، حفاظت از مصرف کنندگان و محیط زیست

در برخی از محصولات به دلیل وجود ویژگی های ظاهری مانند سطوح تیز و برنده یا نوک تیز و یا خصوصیات شیمیایی مانند مواد سمی یا اشتعال زا و یا گازهای فرار، مخاطراتی برای نیروی انسانی دست اندرکار تولید، حمل و نقل، نگهداری، توزیع کنندگان و فروشندگان و کاربران وجود دارد که بسته بندی مناسب و ایمن و مطابق با مقررات و الزامات بین المللی می تواند از آنها جلوگیری کند. همچنین برخی از کالاها می توانند برای محیط زیست خطر ساز باشند و به محیط زیست پیرامون خود آسیب برسانند. گازهای سمی خطرناک یا زباله های هسته ای که در بسته بندی آنان از مواد و فناوری های ویژه ای استفاده می شود که از نشت آنان به محیط زیست جلوگیری شود.  امروزه با تحقیقات بسیاری که انجام شده است ، بسته بندی هایی با مواد برگشت پذیر به طبیعت ساخته شده است.

بسته بندی محصولات را براساس موادی که برای تولید آنها استفاده می شود دسته بندی می کنند.اما دسته بندی دیگری وجود دارد که آنها را بر اساس لایه های موجود و عملکرد بسته بندی ها دسته بندی می کنند :

  • بسته‌بندی اولیه : معمولاً کوچک‌ترین واحد توزیع یا بکارگیری است و اولین لایه در برگیرنده محصول است که در تماس مستقیم با محصول می‌باشد و آنرا در بر می‌گیرد.
  • بسته‌بندی ثانویه : بیرون از بسته‌بندی اولیه است . می‌تواند برای گروه‌بندی کردن بسته‌های اولیه بکار گرفته شود.
  • بسته‌بندی سوم : برای حمل در کشتی و توزیع عمده بکار گرفته می‌شود.

 

برچسب بسته ها

همانطور که قبلا اشاره شد بسته ها منتقل کننده اطلاعاتی هستند که باید مطابق استانداردها خاص خود برچسب گذاری شود. این برچسب ها حاوی اطلاعاتی از قبیل :

  • نام محصول
  • تاریخ مصرف که شامل تاریخ تولد و تاریخ انقضاء می باشد.
  • ترکیبات محصول
  • شرایط استفاده
  • شرکت تولید کننده
  • کشور تولیدکننده و ...

packing2

14 آذر 1397   |   2000 بازدید   |   نمایش نسخه چاپی